Co jest normą, a co nie? Skąd mam wiedzieć, że moje dziecko ma zaburzenia procesów integracji sensorycznej?

Jakie narzędzia ma rodzic?

Każdy rodzic ma intuicję. To niezwykłe narzędzie, dostępne dla każdego, a rzadko doceniane. Rodzic to ktoś, kto zwykle spędza z dzieckiem najwięcej czasu, zna jego zachowania, temperament i charakter. Wie, z czym dziecko dobrze sobie radzi, a które jego umiejętności wymagają codziennego szlifowania czy stałego wsparcia rodziców. Dobrze mieć też wokół siebie środowisko czy grupę bliskich, którzy posiadają podobne wiekowo dzieci. Wtedy szukanie norm zachowań czy poszczególnych umiejętności jest znacznie łatwiejsze. Każdy z nas jest inny, każdy ma swoje talenty i własne sposoby radzenia sobie w określonych sytuacjach. Jeśli chodzi o rozwój psychoruchowy dzieci, normy te są znane głównie specjalistom. Co więc ma zrobić rodzic, który takiej wiedzy nie posiada? 

Na pewno powinien konsultować ze specjalistami wszystko, co go niepokoi. Lepiej reagować szybko, czasem nawet nadmiernie, niż coś przeoczyć. 

Czy to zaburzenia procesów integracji sensorycznej? 

Na pewno warto udać się do specjalisty, kiedy dziecko ma kłopoty z ubieraniem się, ciągle uskarża się na drapiące metki, chce nosić tylko określone ubrania (stare, znane, z określonego materiału). Wiadomo, że nikt z nas nie lubi nosić drapiącego swetra z gryzącej wełny. Ale jeśli taka silna niechęć dotyczy niemal każdego nowego ubrania, z na pozór przyjemnego materiału, może to wskazywać na nadwrażliwość dotykową. O problemie z odbiorem bodźców dotykowych może też świadczyć niechęć do obcinania paznokci, mycia głowy, twarzy czy zębów, smarowania buzi/ciała kremami. Alarmujące są także sytuacje typu: na samo słowo „prysznic” dziecko reaguje histerycznie, bo woli się kąpać w wannie. 

Innymi niepokojącymi zachowaniami są: niechęć do chodzenia boso (po piasku, po trawie) bądź ciągłe chodzenie na palcach, niechęć do brudzenia rąk, niechęć do zabaw  w piaskownicy, nadmierna reakcja na niewielki ból bądź słaba reakcja na silny ból (np.: dziecko upada z dużej wysokości albo mocno uderza w róg stołu, ale niewzruszone biegnie dalej).

Kolejny ważny wskaźnik to zatykanie przez dziecko uszu w reakcji na określone dźwięki lub nadmierne pobudzenie (dziecko wpada w histerię, nie może się uspokoić, nie reaguje na słowa rodzica), gdy wokół dużo się dzieje pod względem słuchowym lub wzrokowym (np. głośne i różnorodne dźwięki, bardzo jasne i kolorowe światła). 

Czasem rodzic widzi, że mówi i mówi do dziecka, a efekt jest żaden. Może dziecko Cię nie słyszy? Może w tle jest za dużo innych dźwięków i Twój głos rzeczywiście do dziecka nie dociera. Ale jest też prawdopodobne, że dziecko nie rozumie Twojego polecenia, bo np. jest dla niego za trudne lub za długie. W takiej sytuacji warto skonsultować ze specjalistą, bo może się to przekładać na Twoją więź i relację z dzieckiem, może powodować myśli typu: „on jest złośliwy”, „robi mi na złość”, „robi to specjalnie”. A prawda może być zupełnie inna. Dzieci w zdecydowanej większości przypadków chcą współpracować z dorosłym, więc przeważnie to błędny trop. 

Jeśli masz wrażenie, że ciągle gotujesz to samo, a każda propozycja innego dania spotyka się z histerią lub zdecydowaną odmową ze strony dziecka, również warto zasięgnąć rady specjalisty. Niechęć do określonych typów jedzenia może wiązać się nie tylko z nadwrażliwością dotykową, lecz także smakową bądź węchową. Zbilansowana i różnorodna dieta ma bardzo duży wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego. Nie ma na co czekać, trzeba dziecku pomóc. 

Jeśli Twoje dziecko ciągle wpada na ludzi lub przedmioty, jest niezdarne ruchowo, ma trudności z nauką jazdy na rowerze czy innych aktywności fizycznych, również może to być sygnał, że procesy integracji sensorycznej nie zachodzą prawidłowo i wymagają intensywniejszej pracy. 

Opóźnienie mowy to bardzo ważny wskaźnik dla rodzica. Jeśli dziecko pod koniec 1. roku życia nie używa ze zrozumieniem kilku słów („mama”, „tata”, „baba”, „pa-pa”, „da” w znaczeniu „daj”), spokojnie można udać się na konsultację logopedyczną, neurologiczną czy psychologiczną. W 2. roku życia dziecko powinno operować już większą ilością wyrazów, może jednak „ucinać” końcówki lub wypowiadać tylko pierwsze sylaby, tego z kolei nie ma potrzeby konsultować. Mowa zrozumiała dla otoczenia i krótkie zdania powinny pojawić się do 3. roku życia. 

Jeśli panie w przedszkolu zgłaszają występowanie problematycznych zachowań dziecka, np. krzyk, popychanie innych dzieci lub nauczycielek, gryzienie ich, wbieganie w nie, warto udać się na konsultację do terapeuty SI (sensory integration – integracja sensoryczna).

Przywracanie równowagi

Wszystkie powyższe trudności mogą być niezwykle uciążliwe dla dziecka, mogą także destabilizować życie rodzinne i spokój emocjonalny rodziny (dziecka, rodzeństwa, rodziców). Niekiedy proste rozwiązania mogą zdziałać cuda. Terapeuta SI ma cały zasób rozwiązań, które warto zastosować w codziennych działaniach (tzw. dieta sensoryczna, czyli zadania do wykonywania w domu czy w szkole). Często kilka prostych rozwiązań ułatwi dziecku funkcjonowanie, jak również przyniesie spokój i równowagę domownikom. Warto dbać o komfort życia i stale go podnosić. Stosowanie się w domu do zaleceń terapeuty, wraz z równocześnie prowadzoną terapią w gabinecie, naprawdę może znacznie ograniczyć doświadczane przez rodzinę trudności. Często po trafnie postawionej diagnozie, stosowaniu zaleceń domowych i terapii dziecko nie przynosi już do domu uwag w dzienniczku, a rodzice nie muszą słuchać niestosownych i nieprawdziwych komentarzy, że ich dziecko jest agresywne, niegrzeczne, źle wychowane czy że wchodzi im na głowę. 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Może cię zainteresować

Więcej artykułów

POZOSTAŁE TEMATY

Newsletter

Administratorem Pana/Pani danych osobowych, zamieszczonych w formularzu powyżej jest Fundacja Action-Life ul. Jodłowa 23B 02-907 Warszawa (dalej „Administrator”).

Z Administratorem można się skontaktować za pomocą adresu e-mail: kontakt@fundacjaactionlife.pl.

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu dążenia do zapisu do newslettera prowadzonego przez Administratora.

Ponadto informujemy, że przysługuje Pani/Panu szereg praw wynikających z RODO, a w szczególności prawo do wniesienia sprzeciwu na działania Administratora.

Więcej informacji o prawach, które Pani/Panu przysługują oraz o sposobach przetwarzania można znaleźć w polityce prywatności.

Informujemy, iż korzystamy z plików cookies, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie strony.

Za Państwa zgodą wykorzystujemy marketingowe pliki cookies tj. korzystamy z informacji zapisanych za ich pomocą na Państwa urządzeniach końcowych (np. laptopie, tablecie i telefonie), w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie.

Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej (więcej informacji o tym w Polityce prywatności).

Klikając przycisk „wchodzę” wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie przez wszystkoorodzinie.pl danych, zbieranych za pomocą marketingowych plików cookies do celów wskazanych powyżej. W dowolnym momencie mogą Państwo wycofać zgodę. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Więcej informacji o prawach, które Państwu przysługują oraz sposobach przetwarzania danych znajduje się w Polityce prywatności.

View more
Wyrażam zgodę
Nie wyrażam zgody